Het was een mooie dag. Niet te warm en niet te koud. Ergens in het voorjaar van 2021 en er hing iets in de lucht..
Donderdag 6 mei om precies te zijn. De dag dat er ergens op het terrein van de mooie Van Nelle Fabriek in Rotterdam een heel lief geluidje te horen was. Het was het geluid van een gloednieuw bedrijf namelijk... Blackbelt Consultancy!
Het is de nieuwe onderneming van oprichter en Lean Six Sigma Black Belt Pascal Schrama. Het bedrijf focust zich op bedrijven die problemen ervaren met één of meer van hun processen en daar een effectieve en duurzame oplossing voor zoeken.
Pascal Schrama legt uit
'Soms kan een proces ineens vastlopen in performance. Waar het proces jaren goed presteerde en klanten tevreden waren met de diensten of producten van je bedrijf, kan van de één op de andere dag de klant ontevreden zijn'.
Waar kan dat aan liggen dan, en waarom ziet het bedrijf dan zelf niet waar het mis gaat?
'Dat is nou juist het punt. Omdat veranderen vaak geleidelijk aan gaan of de marges tot op heden groot genoeg waren om zwakke plekken in het proces te verbergen, is het op het moment dat de marges kleiner worden of de eisen van een klant groter, soms niet helder wat er in je proces niet goed gaat. Daarom is naar data kijken zo belangrijk. Dat zegt zo ontzettend veel'.
Ja, want binnen jullie aanpak gebruiken jullie o.a. Lean en Six Sigma toch? En Six Sigma houdt zich met data bezig?
'Klopt! Lean en Six Sigma worden vaak in één adem gebruikt. Lean houdt zich heel erg bezig met het inzichtelijk maken van verspillingen in een proces en kan deze ook wegnemen. Zodoende blijven de waarde toevoegende activiteiten van een proces over en wordt ook de doorlooptijd korter. Vaak al in verbazend korte tijd! Six Sigma is een aanvulling hierop. Met behulp van data wordt gekeken hoe stabiel een proces is. Want een variatie is er altijd'
Kan je een voorbeeld geven?
'Zeker. Stel dat je plastic plaatjes maakt voor een klant en deze klant wil dat de plaatjes 10 cm lang, 5 cm breed en 3mm dik zijn. Nou, die 10 cm lang haalt je dus in principe nooit. Dat is een gemiddelde. Dus de ene keer is het plaatje 10,001 cm lang, de andere keer 9,995 cm lang, etc. Gemiddeld zal het rond de 10 uitkomen maar (hopelijk) wel tussen de grenzen die de klant van te voren aangeeft. Stel nu dat je nou een tijd merkt dat er klachten komen dat het plastic plaatje soms iets te kort is. Dan vraag je je af hoe dat komt. Je gaat de productieafdeling op, zegt tegen de mensen dat ze er vooral op moeten letten het plaatje niet te kort te maken, misschien nog wat extra controles instellen, etc. Best herkenbaar toch? Nee! Variatie is van alle tijd. Je wil juist weten of die variatie te groot is. En dan ga je aan de slag om uit te zoeken wat de reden hiervan is om hier snel een oplossing voor te vinden. Dat doet Six Sigma dus. En weet je wat het mooie is? Zo'n traject kan super snel resultaat opleveren.'
Je zegt snel, kan je iets concreter zijn?
'Als je proces niet in orde is kan je met een traject van zeg 3 maanden het proces weer op de rit krijgen. Het proces levert weer op wat de klant verwacht. Geen klachten meer. Geen fouten en herstelwerk meer. Geen overwerk meer om orders alsnog op tijd de deur uit te krijgen. Ontzettend veel vermindering van gezeur en onnodige kosten. De investering voor dit traject verdient zich heel snel terug. Als je proces echter reeds stabiel is, maar ineens wijkt het af. Dan kan het zijn dat er een instelling of verandering heeft plaatsgevonden waar je niet van weet of waar je niet van had verwacht dat dit zo'n groot effect op het eindproduct zou hebben. In zo'n geval, kan de oplossing binnen enkele dagen of hooguit een paar wegen gevonden en gestart zijn.'
Hoe is jullie aanpak bij Blackbelt Consultancy?
'Dat is heel simpel. Als we een opdracht krijgen omdat er een proces niet goed draait, gaan we eerst bij het proces kijken. Hoe verloopt het proces, wat valt ons op. We zullen ook wat data verzamelen om een eerste scan te maken van de huidige performance van het proces. Vanuit deze data, en in overleg met de opdrachtgever, komen we tot een verbeterdoelstelling voor het proces. Wat wordt ons doel waar we - minimaal! - op uit willen komen als we klaar zijn. Vervolgens gaan we aan de slag en komen we op vaste moment terug bij de opdrachtgever om onze resultaten te delen en af te stemmen of we verder gaan'
De opdrachtgever wordt dus steeds geïnformeerd en heeft gedurende het traject beslismomenten of hij door wilt gaan?
'Klopt! Dit maakt het gehele traject zo transparant en doelgericht. Tussentijds steeds met elkaar de resultaten bespreken en groen licht geven om door te kunnen naar de volgende stap. En uiteraard is dat oplossingen vinden, doorvoeren en borgen (zodat de oplossing duurzaam wordt en dus blijvend is)'.
Waar kunnen bedrijven terecht als ze meer willen weten over jullie aanpak?
'Dat kan op deze website. Hierop staat onze aanpak uitgebreid beschreven en ook wie wij zijn en wat wij belangrijk vinden in het contact met bedrijven. Uiteraard zijn we ook rechtstreeks bereikbaar:
contact@blackbeltconsultancy.nl
of telefoonnummer
010-3119612.
Schrijf je snel in voor onze nieuwsbrief
Wat krijg je?
| Blackbelt Consultancy