ASSESSMENT

Diensten

Het Assessment

Een gedegen scan van de huidige situatie zodat je weet waar je staat

Een proces binnen je bedrijf loopt niet zoals het zou moeten. Het duurt te lang of het is te complex ingericht. Misschien is de kwaliteit niet goed of er zit gewoon veel variatie in. Dan is een Assessment een goed startpunt om te bekijken hoe goed je proces momenteel is en wat de kansen zijn om dit weer in orde te krijgen.


Om dit inzicht te verkrijgen voert Blackbelt Consultancy een scan uit op je proces. Vanuit de scan worden in een evaluatie, met behulp van data en bevindingen, de knelpunten en verbetermogelijkheden duidelijk uiteengezet. Deze evaluatie kan als basis dienen voor een interne Business Case.


Voor het benutten en implementeren van de verbetermogelijkheden is een logische volgende stap het opstarten van een Verbetertraject. Blackbelt Consultancy ondersteunt je hier graag bij door het helpen vertalen naar concrete acties en realiseren van zichtbare en duurzame verbeteringen.


Naast dit Assessment, biedt Blackbelt Consultancy ook een Quick Scan aan. Het verschil is dat een Assessment grondiger is en de resultaten uitvoeriger en beter onderbouwd (middels data) zijn.

Observaties

Een goed beeld van je proces krijgen we uiteraard alleen door daar te gaan kijken waar het gebeurt. Dus, we gaan de vloer op voor uitgebreide observaties. Blackbelt Consultancy wil het proces zien, begrijpen en bovenal leren wat er niet goed gaat of beter kan. Wat willen we hierdoor zien?


  • Uit welke stappen bestaat het proces
  • Wat is de toegevoegde waarde van elke stap
  • Zijn er verspillingen in het proces
  • Is de performance voor iedereen zichtbaar
  • Wat zijn de procedures en werken ze ook


We beginnen nu iets meer over je proces te begrijpen.

Klantverwachting

Om te weten wat de kwaliteit, doorlooptijd én prijs is wat de klant van je product of dienst verwacht en acceptabel vindt, vormt Blackbelt Consultancy zich hiervan een beeld. Dit doen we met alle beschikbare data. Je kan hierbij denken aan recente klantonderzoeken, registratie van klachten, marktonderzoek.


Als het nodig is om dieper liggende informatie boven water te krijgen, voeren we ook interviews uit. Dit stuk is voor elke verbetering misschien wel het belangrijkste gedeelte. Deze informatie is waardevol want om goed te presteren moet je weten aan welke klantverwachting je dient te voldoen.


  • Wie zijn ze, zijn ze onder te verdelen
  • Wat verwachten ze  van je product of dienst
  • Wanneer zijn ze tevreden en komen ze dus graag bij je terug


We begrijpen en kennen nu je klant een stuk beter.

Interviews

We hebben interviews met betrokkenen uit het proces. Je kan hierbij denken aan Operators, Shiftleaders, Operational Manager, Planners of iemand van Engineering. Hierdoor kunnen soms al de eerste problemen en mogelijke verbeteringen in kaart gebracht worden. Tevens kan hierdoor een beeld gevormd worden wat de organisatie nodig heeft om op eigen kracht gerealiseerde verbeteringen duurzaam in stand te kunnen houden. Dit is een belangrijke waarde van Blackbelt Consultancy.


  • Hoe ervaren zij het probleem
  • Hebben zij ideeën over de oorzaak
  • Hebben zij suggesties over oplossingen
  • Wat kunnen ze vertellen over de variaties in het proces
  • Hoe is de onderlinge samenwerking
  • Wat is de motivatie en betrokkenheid van de medewerkers


We hebben een goed beeld van wat er leeft op de werkvloer. Met dit inzicht maken we een inschatting wat er tijdens het verbetertraject nodig is aan extra ondersteuning (Change Management) om het resultaat te kunnen bereiken en te behouden.

Data

We bekijken beschikbare data en als dat er niet is dan meten wij zelf in het proces om data te genereren. De data geeft ons inzicht in de snelheid, efficiency en kwaliteit van je proces. We voeren analyses hierop uit en bekijken wat de data ons nu al zegt over de huidige performance maar waarschijnlijk ook wat het verbeterpotentieel is van het proces. We hebben hierbij de kennis en inzichten van je mensen uit het proces nodig. We gaan hen dus in het traject betrekken.


  • Hoe presteert het proces momenteel
  • Hoe is de performance over een langere periode
  • Is er veel variatie
  • Is er een grote cap tussen huidige performance en klantverwachting
  • Hoe snel, efficiënt, goed/niet goed verloopt een proces


De data heeft ons veel kunnen vertellen.


Hoe dan ook, het wordt een actieve klus voor Blackbelt Consultancy, waarbij we niet zullen rusten voordat we een goed en compleet beeld hebben van je proces.

Resultaat

Op basis van wat we hebben gezien, van alle betrokkenen hebben gehoord en uiteraard de data, komt Blackbelt Consultancy tot een evaluatie over hoe de performance van het proces op dit moment is. Hierin staat onder andere:


  • Onze algemene bevindingen
  • De klantverwachting
  • Huidige performance van het proces
  • De belangrijkste knelpunten en verbetermogelijkheden
  • De potentie van het proces (welke efficiëntieslagen zijn mogelijk)
  • Beeld van de benodigde ondersteuning bij de verandering
  • Mogelijkheden verbetertraject - duur, investering, voorwaarden


Bij de mogelijkheden voor een verbetertraject geven we een duidelijk beeld van ons plan van aanpak om de efficiëntieslagen te halen. We nemen daarbij een heldere planning op waarbij we uiteenzetten wat er van Blackbelt Consultancy verwacht mag worden en wanneer we terugkomen met resultaten.


Voorop hierbij staat, dat we verbeteringen niet alleen, maar samen met jullie (jij, je medewerkers en de andere betrokken stakeholders) uitvoeren. Alleen met dit uitgangspunt, leidt verbetering tot echte resultaten die merkbaar zijn voor de klant en daarmee voor de positie van het bedrijf op de markt.

Tijd & Investering Assessment


Wij begrijpen dat vaak eerst de baten helder of kwantificeerbaar moeten zijn voordat er een investering gedaan wordt. De evaluatie vanuit het Assessment kan door je gebruikt worden voor de onderbouwing van een eventuele interne Business Case voor het laten uitvoeren van het verbetertraject. In overleg over de opzet, de benodigde cijfers en de tekstvorm voor de Business Case, kan Blackbelt Consultancy je ondersteunen bij het opstellen van de Business Case en je hiervoor de input leveren.


Kosten voor het uitvoeren van het Assessment zelf worden besproken tijdens een intake. Blackbelt Consultancy gaat voor een duurzame relatie met haar opdrachtgevers en investeert hier in. Indien een Verbetertraject wordt gestart dan wordt een gedeelte van de kosten van het Assessment daarmee verrekend. Verbetertraject = verrekening kosten Assessment!


Het streven van Blackbelt Consultancy is om een Assessment binnen 2-4 weken afgerond te krijgen. Hierdoor is er snel voor je meer duidelijkheid over de mogelijkheden en de benodigde investering. Zodoende kan er snel doorgepakt worden en naar een verbetering toe gewerkt worden zodat je er snel de vruchten van kan plukken!

Wil je meer weten over onze aanpak en wat wij kunnen bieden voor jullie specifieke situatie? Neem direct contact op!

Contact ons

Samen het onzichtbare zien


Share by: