Blog Layout

Agile & Lean, gaat dat samen?

Pascal • feb. 09, 2022

Waarschijnlijk heb je van beide gehoord of pas je het toe in je werksituatie maar hoe combineer je deze methodieken en zorg je dat je goud in handen hebt?

Twee methodieken: het Agile werken, of mooi gezegd de Agile Way of Working, en Lean. Agile draait om wendbaarheid en Lean om gewoon datgeen te doen wat waarde oplevert met daarbij zo min mogelijk verspilling. Maar hoe combineer je beide? En... is het wel te combineren?


Uiteraard zou deze blog er niet zijn als het antwoord volmondig ja! is. Als je ook naar de principes die aan beide methodieken ten grondslag liggen kijkt, dan zie je dat een gedeelte van de principes hetzelfde zijn of een overlap hebben.

 

Beide methodieken willen namelijk in een bepaalde cadans/ritme, resultaten opleveren die daadwerkelijke toegevoegde waarde laat zien en wel voor je klant. Er zijn nog wat andere principes maar deze 3 elementen vind ikzelf super belangrijk en laten voor mij de kern van beide methodieken ook zien.

 

Je begint altijd met het bepalen van je (interne) klant. Ze zeggen trouwens dat je eigenlijk niet naar je interne klant moet kijken maar de echte klant, diegene die betaalt dus. Klopt ook wel, echter is dit voor interne processen en medewerkers op de werkvloer vaak iets te abstract omdat er nog andere processen volgen tussen hetgeen zij opleveren en de klant uiteindelijk afneemt. Daarom, kijk wie de eerstvolgende is in je proces. Waarschijnlijk dus een andere afdeling dus een interne klant. Mooi. Als je op dit punt bent beland: grote winst. Stem nog wel even af met je collega’s. Zien jullie dezelfde afdeling of personen als klant of zit hier nog verschil is. Het klinkt simpel maar deze eerste stap wordt soms niet gezet zodat je later niet kan toetsen of datgeen wat je maakt of levert voldoet in de ogen van je klant.

 

Volgende stap, de waarde opleveren voor je klant. Ga hiervoor het gesprek aan. Wat wil diegene en voldoet datgeen je maakt of levert aan de verwachtingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het op tijd leveren; met de juiste kwaliteit, in 1 keer goed, en niet te weinig maar ook niet teveel. Eigenlijk heel precies een plaatje hebben van hetgeen je klant blij maakt. Kortom, bespreek dit met elkaar goed om teleurstellingen te voorkomen.

 

Ik zei het al, op tijd leveren. Wat is dat dan? Nou, niet te laat natuurlijk, maar te vroeg zou ook een probleem kunnen zijn. Ik heb een keer een verhaal gehoord dat een bedrijf zo goed ging leveren (lees snel) dat de klant hier ontevreden van werd. Ze konden de leveringen gewoon niet aan en er ontstonden grote voorraden aan hun kant. Dus, stem af wat de klant wil, maar wees ook realistisch of je dat zelf kan realiseren. Is je proces robuust genoeg, gaat het altijd goed of zit er soms iets tegen wat de snelheid eruit haalt. En wat kan je op zo’n moment nog doen om te versnellen. Goed dus om helder te zijn over verwachtingen naar elkaar en je inspanning hiervoor.

 

Kijk en dan begint het spel pas. Want nu ga je produceren of leveren en loop je tegen tal van problemen aan. En dat is bij de werkwijze van Agile zo, maar ook in een productieproces in een fabriek. Is echt niet anders. De kracht van een bedrijf of organisatie is hoe snel je leert van je problemen. Durf je eerlijk naar je eigen performance en processen te kijken? Durf je het gesprek met elkaar aan te gaan wat er goed ging maar ook wat niet? Heb je een goed team wat elkaar uitdaagt om de volgende keer het beter te doen dan deze keer?

 

Om te kunnen verbeteren geef ik altijd 2 belangrijke uitgangspunten:


  1. Hou het klein: begin met kleine verbeteringen door te voeren (maar maak ze wel concreet)
  2. Start gewoon: niet te lang nadenken en analyseren, maar start en bekijk het effect van je verbetering

 

Het mooie van Agile werken is dat het continue verbeteren en daarmee het groeien als team zo verweven zit in de methodiek. Zo heb je aan het eind van elke sprint een Retrospective. Dit is een moment waar je als teams echt even bewust stilstaat bij alles wat goed is gegaan en wat verbetering verdient. Als je zo'n Retrospective goed uitvoert en als Scrum Master goed begeleidt, ontstaat er een basis bij het team om te groeien en beter te worden. Hierdoor wordt het team sneller, betrouwbaarder en gaat de interne motivatie omhoog. En uiteindelijk, komt dit dus allemaal ten goede aan de producten en diensten die je oplevert aan je klant.


Tijdens het schrijven van deze blog besef ik dat ik je nog veel meer wil vertellen over verbeteren en hoe je dat in een Agile wereld kan doen. Voor mij een stimulans om snel mijn volgende blog voor je te gaan schrijven.  Ik hoop dat je er dan ook weer bent. Tot dan.

blackbelt-consultancy-gestart-feest
door Blackbelt Consultancy 17 mei, 2021
Blackbelt Consultancy is gestart. De experts van Blackbelt Consultancy zetten zich in om jouw proces weer snel, efficiënt en betrouwbaar te krijgen!

Schrijf je snel in voor onze nieuwsbrief

Abonneren

Wat krijg je?


  • de nieuwste blogs!
  • de laatste inzichten!
  • praktijkvoorbeelden!
  • leuke aanbiedingen!
Share by: